Agenda archief
In het museum kunt u regelmatig nieuwe tentoonstellingen en concerten bezoeken.
Nu het coronavirus alle aspecten van de maatschappij heeft ontregeld, is de belangrijke rol die de zorg speelt in onze samenleving extra duidelijk naar voren gekomen. Reden voor het Luther Museum, gevestigd in een historisch pand dat van origine een zorg functie bekleedde, om de geschiedenis van de zorg te onderzoeken en uit te lichten naast de huidige omstandigheden.
De geschiedenis van het Huis Oranje-Nassau is vooral verbonden met de gereformeerde traditie, waarin het gedachtegoed van Johannes Calvijn een centrale rol speelt. Toch moet de invloed van Maarten Luther niet onderschat worden. Al vanaf Willem van Oranje, zoon van lutherse ouders, staan er al lutheranen in de stamboom van de Koninklijke Familie.
Trio Marie Soldat was founded in 2017 by three internationally renowned musicians based in Amsterdam: Keiko Shichijo (fortepiano), Cecilia Bernardini (violin) and Marcus van den Munckhof (cello). They were brought together by their shared interest and love for the historical performance practices of the Classical and Romantic piano trio repertoire, as well as for the original instruments.
Tijdens de laatste persconferentie werd bekend gemaakt dat niet-essentiële instellingen, waaronder musea, vanaf zondag 28 november dagelijks tussen 17.00 uur en 05.00 uur moeten sluiten. Ook evenementen zijn in dat tijdslot niet toegestaan. We willen graag dat de lezing zondag gewoon door kan gaan. Daarom hebben wij besloten om hem te vervroegen. De lezing zal niet om 16:45, maar om 15:00 beginnen.
Met het oog op 8 maart – Internationale Vrouwendag, brengt Lucie de Saint Vincent een programma met werk van virtuoze, maar onbekend gebleven vrouwelijke componistes: Les salons féminins de Marie Bigot en Europe: de Neuchatel, via Vienne jusqu’a Paris.
Luther en Bach zijn twee personen die de wereld bepalend beïnvloed hebben. Maarten Luther als hervormer van kerk met het schrijven van zijn stellingen tegen de aflaat, Johann Sebastian Bach als componist van muziek op een tot nu toe ongeëvenaard niveau. Wat veel minder mensen weten is dat J.S. Bach niet te denken valt zonder Luther. Bach werd door Luther in denken en componeren ingrijpend beïnvloed.
De Bachweek wordt geopend met een voorstelling over de twee grootheden, Bach en Luther in het licht van de cellosuites. Acteur Thomas de Bres en cellist Joris van Haaften vertellen over Bachs zoektocht naar muzikale volmaaktheid en de vrijheid van het Lutherse geloof.
Het Luther museum nodigt het Sarphatihuis, een verpleeghuis om de hoek van het museum, uit voor een programma rond Bach, met de Chaconne van Bach, een Hommage à Bach van Kurtag en twee trio’s van Dvorak, uitgevoerd door Diet Tilanus, Nina de Waal en Judith Wijzenbeek.
Woensdag is de beurt aan de jongste buren; kinderen uit de buurt komen met organist Henk Verhoef kijken hoe je een orgel bouwt, ze gaan het zelf doen! Daarna volgt een heus orgelconcert van Henk Verhoef op het Flaes orgel uit 1873 in de Kerkzaal.
De Goldberg Variaties is misschien wel het mooiste werk ooit door Bach geschreven. Dit wordt uitgevoerd door het fenomenale Goldberg Trio, bestaande uit Diet Tilanus, viool, Frederik Boits, altviool en Stephan Heber, cello.
Vlakbij het Luther museum huist veel muzikaal talent. Met dit talent van de Muziekschool Amsterdam in de hoofdrol wordt het Dubbelconcert van Bach uitgevoerd. Tijdens het concert en in de voorbereiding worden ze begeleid door musici van Amsterdam Sinfonietta, een ensemble van wereldklasse. Daaraan voorafgaand zullen alle 15 inventies van Bach gespeeld worden.
Op zaterdagochtend opent het museum haar deuren voor de omwonende buren, om ze te trakteren op onder andere de koffiecantate van Bach, in een unieke en verrassende uitvoering van Linde Schinkel, de fenomenale IJslandse mezzosopraan Guja Sandholt, Diet Tilanus (viool), Nina Hitz (cello) en Elizabeth Fadel (accordeon). Met een kop koffie erbij uiteraard!
Bach en Brahms, wie zou niet met deze twee op een eiland kunnen zitten. Een programma rond deze grootmeesters uitgevoerd door musici van het hoogste niveau: Guja Sandholt, mezzospraan, Martijn Willers, piano, Diet Tilanus, viool en Olivier Patey, klarinet.
Natuurlijk verwijst de titel ‘Van Liefde en Pijn’ in de eerste plaats naar de oorlog in Oekraïne nu. Maar liefde en pijn zijn twee termen die door alle tijden onlosmakelijk verbonden zijn. Het één kan niet zonder het ander.
Kaoru’s MagiPodium is een concert voor kinderen van 6 tot 99 jaar. Met toegankelijke klassieke muziek, een koffer vol verhalen en een historische pianoforte in een intieme setting. Een interactieve middag voor jong en oud, echt iets voor de middag van Tweede Paasdag.
Jed Wetz (stem), Artem Belogurov (piano) en Octavie Dostaler-Lalonde (cello) nemen u mee in een meeslepende serie melodramatische scenes. ‘Melodrama’ – een combinatie van muziek en gesproken en ook wel gezongen dialoog – geeft niet alleen een zekere gevoelslading aan, maar is ook een bepaalde vorm van voordracht en presentatie, een kunstvorm, die opgang deed vanaf de 18de tot aan begin 20ste eeuw.
Liubov Titarenko is een Oekraiense klaveciniste, die onlangs uit Oekraine is gevlucht, en nu tijdelijk onderdak heeft gevonden in Nederland. Door bemiddeling van klaveciniste en fortepianiste Olga Pashchenko heeft het GeelvinckMuseum enkele concerten voor haar kunnen regelen, waarvan de opbrengst geheel aan haar ten goede komt. Met het beeldmerk van h Art for Ukraine schaart Museum Geelvinck zich achter de veroordeling van de door het Putin regime geïnitieerde oorlog in Oekraïne en ondersteunt acties om de nood onder vluchtelingen en met name musici uit de regio te lenigen.
Presentatie met muzikale omlijsting: Stefano Aresi – muziekhistoricus en oprichter van Barokgezelschap Stile Galante, presenteert, samen met Andrea Friggi op piano, het verhaal over de meest opmerkelijke castrato zanger en componist Luigi Marchesi en werpt licht op de castrati cultuur in Europa aan het eind van de 18de eeuw. Tevens CD presentatie.
Mehrnaz Salehi (zang), Angela Skala (viool), Imre Keblusek (cello) en Hamid Tabatabaei (piano, composities en arrangementen). Het gezelschap maakt muziek die haar wortels in de Iraanse cultuur heeft maar door Tabatabaei volgens de klassieke westerse traditie is bewerkt.
Mogen vrouwen op de kansel staan? Honderd jaar geleden besloot de evangelisch-lutherse synode dat het reglement ook vrouwen toeliet tot het predikantschap. De lutherse kerk, een van oorsprong getolereerde minderheid, werd daarmee na de doopsgezinden en de remonstranten de derde kerk in Nederland waar vrouwen op de kansel konden staan, én de eerste lutherse kerk wereldwijd.
In het European Union Youth Orchestra (EUYO) zijn de meest getalenteerde jonge muzikanten uit alle EU-lidstaten in een orkest verenigd. Op de Amsterdam Community Day 2022 zullen de musici van het orkest in verschillende Amsterdamse stadsmusea, waaronder het Luther Museum, optreden. Het zijn uitvoeringen met een opmerkelijk brede selectie van muzikale genres, waaronder een aanzienlijke hoeveelheid muziek van 21e-eeuwse componisten.
Charlotte en Josefien Stoppelenburg presenteren een programma met stukken voor twee vrouwenstemmen uit de Duitse en Franse Romantiek met Stephen Alltop aan de fortepiano. Schitterende duetten van Felix Mendelssohn, Johannes Brahms en Camille Saint-Saëns worden vooraf gegaan door vocale meesterwerken van Joseph Haydn. Stephen Alltop presenteert werken van Felix Mendelssohn en van Nederlandse orgelcomponisten. Het trio sluit af met een feestelijk duet van Otto Nicolai.
“La Présence Lointaine” is gegroeid uit mijn eerste Érard-project, “Ranges of Érard”. De Spaans-Zuid-Amerikaanse lijn, gepresenteerd door de kleurrijke stukken van de Falla, Cervantes en Debussy (“La puerta del vino”), heeft hier zijn vervolg gekregen. Op het programma staat boeiende en temperamentvolle muziek van Catalaanse, Franse en Cubaanse componisten: Debussy, de Séverac, Albéniz, de Falla en Cervantes.
In de canon ‘Kühl, nicht Lau’ – een woordgrapje op de naam van zijn vriend, fluitist Friedrich Kuhlau – heeft Beethoven zijn genegenheid voor Kuhlau in muziek uitgedrukt. Een prachtig programma met muziek van Beethoven, Schubert en Kuhlau
Zangeres Irene Maessen en pianiste Reinild Mees brengen in het seizoen 2022/2023 een nieuw programma rondom de twee revolutionaire Franse dichters Arthur Rimbaud en Paul Verlaine.
Een workshop over het archiefmateriaal voor mensen die er onderzoek naar willen doen, op zoek zijn naar familieleden die in het huis hebben gewoond of zich willen laten inspireren.
Fortepianiste Anastasiya Akinfina en Jocopo Ristori op cello, samen het Time Sequence Duo, stonden in de finale van het Siegburg Concours 2021 ‘Beethoven in Seiner Zeit’ en spelen op 6 november 2022 muziek van en uit Beethovens tijd
Een pakkend programma met wereldberoemde melodieën, virtuoze hoogstandjes en meditatieve momenten. Frank Anepool (cornet) en Vaughan Schlepp (piano) brengen u terug naar de grandeur van de negentiende eeuw. Met onder andere composities van Georges Bizet (1838-1875), Reynaldo Hahn (1874-1947), Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847), Willy Brandt (1869-1927) en Clara Schumann (1819-1896).
Willem Brons speelt samen met Nadezda Filippova – zijn voormalig studente en Finaliste Dutch Classical Talent Concours 2017/2018 – Mozart, Schubert & Debussy – drie ongeëvenaarde meesters voor piano vierhandig. Met blijdschap verwelkomen wij de Erard vleugel 1896 uit de nalatenschap van graaf Roman d’Ansembourg terug in de Geelvinck Salon, nu in het Luther Museum Amsterdam.
Met de liederen van Franz Schubert, Robert & Clara Schumann, Fanny Mendelssohn en Johannes Brahms & Gustav Mahler vertolken Tullia en Janneke de universele wens de hemel op aarde te verwezenlijken.
Lezing door schrijver en onderzoeker Karel Weener over zijn boek Steinharts Biecht In 2009 wordt op een zolder in Den Haag een zeldzame collectie houten voorouderbeeldjes ontdekt, afkomstig van de Batoe-archipel. Achter deze bijzondere verzameling gaat een rijke geschiedenis schuil over acht lutherse zendelingen die tussen 1889 en 1942 werkzaam zijn op deze eilanden en hun pogingen de zielen van de inheemse bevolking te winnen voor het christendom. Een van deze zendelingen is Willem Steinhart, die in 1924 op de Batoe-eilanden arriveert. Vol hooggestemde idealen begint hij met zijn werk, maar al snel moet hij onder ogen zien dat de cultuur die hij is gaan bewonderen, mede door hem vernietigd wordt. Het is een inzicht dat leidt tot een innerlijke strijd waarmee hij zich geen raad weet.
The Desguin Quartet was founded in 2017 at the Antwerp Conservatory and quickly became known for their versatility and interdisciplinary approach. They were selected as ‘Artist in Residence’ of SWUK Vlaanderen in 2018 and shortly afterwards as a member of Orpheus Institute and the Pro Quartet Academy in Paris, where they are frequently coached by members of the Alban Berg, Danel, Doric and Zemlinsky Quartet, among others. In 2020 they became laureate and audience winner of the Supernova Classics competition and were invited to be part of the Italian ‘Le Dimore Del Quartetto’ network shortly afterwards.
In de maand van Keti Koti 2023 en In het jaar dat 150 jaar Afschaffing van de Slavernij wordt herdacht, laten Gerda en Ronald de weerklank van de slavernij horen in verhalen, liederen en kinderliedjes. Zij worden begeleid door slagwerker en trompettist Walther Muringen en pianiste Elizabeth Fadel.
Naruhiko Kawaguchi is back in town! Na een langere tijd, inclusief de corona periode, in Japan verbleven te hebben, is Naruhiko Kawaguchi terug in Nederland. In Oktober neemt hij voor een Japans label een CD op, waarbij hij de Conrad Graf 1836 fortepiano uit de Geelvinck Coll. bespeelt. Op 17 september treedt hij op in de Geelvinck Salon in het Luther Museum op de Erard 1891 uit de nalatenschap van Romain d’Ansembourg. Museum Geelvinck heeft een bijzondere band met Naruhiko: in 2015 was hij een van de prijswinnaars van de Geelvinck Early Piano Competition en in 2019 won hij de ‘Geelvinck Chopin Award’ – opmaat voor het behalen later dat jaar van de 2de Prijs ex aequo van het zeer prestigieuze ‘International Chopin Concours on Period Pianos’ in Warshaw.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.