Workshop Archiefmateriaal Bewoners in Beeld

Van 3 november 2022

Een workshop over het archiefmateriaal voor mensen die er onderzoek naar willen doen, op zoek zijn naar familieleden die in het huis hebben gewoond of zich willen laten inspireren.

Persoonlijke papieren

Al vanaf 1772 startte de registratie van elke nieuwe bewoner. Alle persoonlijke papieren, zoals een doopbewijs of huwelijksakte, gingen in bewaring in een envelop. Door de recente ontdekking van een groot archief met al deze enveloppen, kunnen we voor het eerst een persoonlijk beeld schetsen van de voormalige bewoners. Beeldend kunstenaar Daniëlle van Ark maakte nieuw werk voor de tentoonstelling geïnspireerd op materiaal uit het archief. Alle documenten (van meer dan 7.500 bewoners) zijn ook online beschikbaar via de website van het museum. Bezoekers kunnen zo zelf kosteloos op zoek informatie over hun voorouders of andere personen.

Workshop

Op 3 november organiseert het museum een workshop over het archiefmateriaal voor mensen die er onderzoek naar willen doen, op zoek zijn naar familieleden die in het huis hebben gewoond of zich willen laten inspireren. De workshop zal worden gegeven door Inge Weustink, die het onderzoek voor de tentoonstelling heeft gedaan,  Rob Hutter, wiens voorvader Wendel Hutter van 1796 tot 1799 in het huis woonde en Daniëlle van Ark over het archief als inspiratiebron.

Locatie

De workshop zal worden gegeven in de kerkzaal van het Luther Museum op de Nieuwe Keizersgracht 570 in Amsterdam.

Kosten

De workshop is gratis met een entreebewijs voor het museum (museumkaart of stadspas gratis). U kunt zich aanmelden via het formulier of door te mailen naar info@luthermuseum.nl

Inschrijven workshop

De workshop is gratis met een entreebewijs voor het museum, MK gratis.