Adventsconcert De Messiah van Händel door Boi Akih

Van 11 december 2022

Een vernieuwende, swingende en actuele uitvoering van de Messiah door Monica Akihary (zang), Niels Brouwer (gitaar), Sekou Dioubaté (kora) en Saskia Meijs (altviool).

Deze uitvoering van het beroemde oratorium van Georg Friedrich Händel uit 1741 is totaal nonconformistisch, maar met veel respect voor de oorspronkelijke compositie én helemaal conform de werkwijze van Händel zelf.

Met een bezetting en klankvoorstelling in gedachten liet deze veelzijdige barokcomponist zich inspireren door het vakmanschap en de expressie van de solisten. Ook herschreef hij zijn eigen werk vaak als de uitvoering daar om vroeg en stond open voor verandering, nieuwe ideeën en stijlen.

Als collectief baant Boi Akih zich een geheel eigen weg door dit meesterwerk met een persoonlijk muziekidioom en in een on-alledaagse bezetting. De eigenzinnige combinatie van de verschillende snaarinstrumenten vormt een wonderschoon geheel waarop de flexibele en warme stem van Akihary de klassieke teksten van nieuwe zeggingskracht voorziet.

Gitarist/componist Niels Brouwer en zangeres Monica Akihary vormen sinds 1997 de basis van Boi Akih dat steeds in nieuwe gedaantes en verschijningsvormen zijn weg op de internationale podia vindt. Muzikale tradities van de Molukken, Sunda en Bali worden vermengd met moderne jazz en geïmproviseerde muziek, klassieke Indiase muziek en West - Afrikaanse grooves tot een uniek eigen geluid.

BOI AKIH Messiah 1 (video)
Overture, & Comfort ye my people

BOI AKIH Messiah 2 (video)
But who may abide the day of his coming