Bachweek | Jong Talent in het Dubbelconcert (uitverkocht)

Van 18 maart 2022

Vlakbij het Luther museum huist veel muzikaal talent. Met dit talent van de Muziekschool Amsterdam in de hoofdrol wordt het Dubbelconcert van Bach uitgevoerd. Tijdens het concert en in de voorbereiding worden ze begeleid door musici van Amsterdam Sinfonietta, een ensemble van wereldklasse. Daaraan voorafgaand zullen alle 15 inventies van Bach gespeeld worden.

Diet Tilanus

Diet Tilanus maakt sinds 2019 deel uit van Amsterdam Sinfonietta, een groep van bevlogen musici die met originele programmering en intiem kamermuziekspel hun publiek bereiken. Daarnaast heeft zij het Jacob Olie Trio (piano trio) en het Goldberg Trio (strijktrio) opgericht. Met onderscheiding studeerde ze af aan de Guildhall School of Music and Drama te Londen, in de klas van David Takeno. Daarvoor studeerde ze bij Ilya Grubert in Amsterdam, en maakte zij deel uit van de Academie van het Koninklijk Concertgebouworkest. Daar is zij sindsdien vaak te gast, evenals in het English en Mahler Chamber Orchestra. Tijdens haar studie maakte ze deel uit van het Ricciotti ensemble, een ensemble wat met verschillende muziekstijlen een zo breed mogelijk publiek wil bereiken door op de meest ongebruikelijke plekken te spelen, zoals tehuizen voor gehandicapten, gevangenissen, azielzoekerscentra en… op straat. Diet bespeelt een Goffredo Cappa uit 1690, haar genereus ter beschikking gesteld door het Nationaal Muziekintrumenten Fonds.

Örs Köszeghy

De Hongaarse cellist Örs Köszeghy was winnaar van de tweede prijs van de zevende Hongaarse Nationale János Starker competitie en ook finalist van de Internationale David Popper Cello competitie in 2001. Hij heeft opnames gemaakt voor verschillende labels en nam deel aan de documentaire "The Secret of Boccherini" met cellist Anner Bijlsma, met wie hij intens samen heeft gewerkt. Hij heeft een passie voor kamermuziek: naast het strijktrio 'Trio Dumas' en clarinet trio 'Maneon Trio' hij geeft sonata recitals met pianist Daniël Kramer en treed op met onder andere Liza Ferschtman, Candida Thompson, Rick Stotijn, Irina Simon-Renes, Daniel Bard en Olivier Patey. Zijn interpretaties van solo cello stukken van de 20ste eeuw hebben hem naar vele podia en festivals gebracht, van het Cello Biennale Amsterdam naar het Béla Bartók Memorial House in Budapest en het Huddersfield Contemporary Music Festival. Hij is geboren in 1980 in Budapest. Hij heeft zijn eerste diploma behaald aan de Franz Liszt als een student van Csaba Onczay. Hij vervolgde zijn studie aan het Conservatorium van Amsterdam bij Dmitri Ferschtman waar hij zijn masters behaalde in 2006. Sinds 2009 is hij een vast lid van het Amsterdam Sinfonietta.

Els Goossens

Els Goossens studeerde viool bij Jeannelotte Herzberger en Jaap Schröder op het Sweelinck Conservatorium Amsterdam. Daar behaalde ze het diploma Docerend Musicus. Daarna heeft ze altviool gestudeerd aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag bij Ferdinand Erblich (diploma Uitvoerend Musicus). Sinds de oprichting van Amsterdam Sinfonietta is ze als altvioliste aan dit ensemble verbonden. Els is ook lid van Kleutersinfonietta, een groep binnen Amsterdam Sinfonietta die muziekvoorstellingen verzorgt voor schoolkinderen. Naast het werk als uitvoerend musicus, heeft Els meer dan dertig jaar ervaring met lesgeven. Ze geeft vioolles en altvioolles aan privéleerlingen en doet dit met hart en ziel.

Servaas  Jessen

Servaas Jessen, begon zijn muzikale loopbaan met dwarsfluit en pianolessen volgens de Suzukimethode. Vanaf twaalfjarige leeftijd studeerde Servaas contrabas bij Peter Stotijn aan het conservatorium  te  Amsterdam. In zijn derde conservatorium studiejaar studeerde hij via een Erasmusbeurs bij Prof. Bozo Paradzik aan de Hochschule für Musik te Luzern. In zijn laatste Studiejaar werd hij geselecteerd voor de Orkestacademie van het Koninklijk Concertgebouworkest. Servaas is in 2014 Cum Laude afgestudeerd aan het conservatorium te Amsterdam bij Peter Stotijn. In 2018 behaalde Servaas zijn master contrabas bij  Prof. Esko Laine aan de Hochschule für Musik “Hanns  Eisler” te Berlijn. Sinds 2014 is Servaas werkzaam als vast lid bij Amsterdam Sinfonietta. Servaas remplaceert regelmatig bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Koninklijk Concertgebouw Orkest, het Radio Filharmonisch Orkest, Nederlands Philharmonisch Orkest, Noord Nederlands Orkest, Philharmonie Zuidnederland en het Mahler Chambers Orchestra.

Nicoline van Santen

Nicoline van Santen komt uit een muzikale familie en begon dan ook op 6- jarige leeftijd, na een jaartje blokfluitles met vioollessen bij haar grootmoeder. In de loop van de middelbare school vervolgde ze haar lessen bij Joyce Tan. Na de middelbare school studeerde zij aan het Conservatorium in Utrecht bij Emmy Verhey. Ook volgde zij vele cursussen bij de in Duitsland woonachtige pedagoog Roman Nodel. Zij vervolgde haar Conservatorium studie in Amsterdam bij de Hongaarse violist Istvan Parkanyi,  voormalig primarius van het internationaal gerenommeerde Orlando kwartet. Al tijdens haar studie speelde zij regelmatig mee met Amsterdam Sinfonietta (toen Nieuw Sinfonietta Amsterdam)
Nu speelt zij al vele jaren met veel plezier bij de 1e vioolgroep van dit strijkersensemble. Hiernaast richt zij zich op educatieve activiteiten zoals de kleuter educatievoorstellingen van Amsterdam Sinfonietta en andere educatieve workshops op scholen. Ook werkt zij incidenteel mee aan theatermuziekproducties en kamermuziekconcerten.

Fotografie: Marco Borggreve