Concert 'Vrouwen aan de piano'

Luther Museum Amsterdam, Nieuwe Keizersgracht 570
Van 6 maart 2022
16:45 - 18:00

Met het oog op 8 maart – Internationale Vrouwendag, brengt Lucie de Saint Vincent een programma met werk van virtuoze, maar onbekend gebleven vrouwelijke componistes: Les salons féminins de Marie Bigot en Europe: de Neuchatel, via Vienne jusqu’a Paris.

Overal waar pianiste en componiste Marie Bigot heeft gewoond, startte zij ook een salon, die al snel vermaard werd en andere componistes trok: in Neufchatel, waar Marie geboren is en waar zij een Nederlandse componiste leerde kennen: Belle van Zuilen; in Wenen, waar niet alleen Marianna d’Auenbrugg en Maria Anna de Martines, maar ook Haydn en Beethoven haar gasten waren, en tenslotte in Parijs, waar Hélène de Montgeroult in Marie’s salon furore maakte.

Lucie de Saint Vincent heeft afgelopen zomer in de Bibliothèque Nationale in Parijs al het werk van Marie Bigot bij elkaar kunnen zoeken, waar wij op 6 maart een keuze uit zullen horen.

Programma:

Neufchatel
Marie Bigot (1786-1820)

Belle van ZuilenMme de Charrière (1740-1805)
Sonata oevre 2 in A Groot
Largo – Allegro

Wenen
Marianna d’Auenbrugg (1759-1782)
Sonata in Es majeur
Moderato – Largo – Rondo – Allegro

Maria Anna de Martines (1744-1812)
Sonate in A groot
Allegro – Rondo – Adagio

Parijs
Marie Bigot (1786-1820)
Sonate oeuvre 1 en sib Majeur
Allegro espressivo – Andantino – Rondo

Andante Varié
Suite d’études

Hélène de Montgeroult (1764-1836)
Etudes

Kaartverkoop via de website van Museum Geelvinck

Popup Lorem Ipsum

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.

Call to action