Van Liefde & Pijn: Jutta Böhnert – sopraan & Slava Poprugin - piano

Luther Museum Amsterdam, Nieuwe Keizersgracht 570
Van 3 april 2022
16:45 - 18:00

Natuurlijk verwijst de titel ‘Van Liefde en Pijn’ in de eerste plaats naar de oorlog in Oekraïne nu. Maar liefde en pijn zijn twee termen die door alle tijden onlosmakelijk verbonden zijn. Het één kan niet zonder het ander.

Alban Berg droeg de zeven vroege liederen op aan zijn toenmalige vrouw Helene. Maar 20 jaar later, toen het lied werd gepubliceerd, was zijn liefde al lang voor iemand anders bedoeld. Hector Berlioz behandelt liefde in meer gedifferentieerde facetten: van het gelukkige en speelse begin en de meeslepende, hartstochtelijke intimiteit tot de dood van de geliefde, het langdurige verdriet en de pijn die daarop volgde, tot de bereidheid om een ​​nieuwe liefde aan te gaan. Kitch-Music voor piano solo in vijf delen schreef de Oekraiense componist Valentyn Silvestrov (Kiev 1937) in 1977, toen de Koude Oorlog de wereld nog altijd in een Oost- en een Westblok verdeelde.

Programma met Berg, Berlioz & Silvestrov: een Lied& Piano programma met Alban Berg’s ‘Sieben Frühe Lieder’, Hector Berlioz’ ‘Les Nuits d’Été‘ en ‘Kitch-Music’ van de Oekraïnse componist Valentyn Silvestrov.

Dit concert wordt opgedragen aan de slachtoffers van de oorlog in Oekraine, onderdeel van (h)ArtforUkraine.
h-artforukraine

Kaartverkoop via website van Museum Geelvinck

Popup Lorem Ipsum

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.

Call to action