Bachweek | Bach en Luther: de cellosuites

Van 14 maart 2022

De Bachweek wordt geopend met een voorstelling over de twee grootheden, Bach en Luther in het licht van de cellosuites. Acteur Thomas de Bres en cellist Joris van Haaften vertellen over Bachs zoektocht naar muzikale volmaaktheid en de vrijheid van het Lutherse geloof.

De cellosuites van Lutheraan Bach zijn wereldberoemd. Vanuit persoonlijke fascinatie onderzoeken cellist Joris van Haaften en acteur Thomas de Bres momenteel de oorsprong van de cellosuites. Tijdens de opening van de Bachweek in het Luthermuseum presenteren zij in concertante vorm een voorproeve van een nieuwe muziektheater-vertelling over de cellosuites, die vanaf september dit jaar te zien zal zijn. Ze nemen u mee naar het hof van Köthen in de periode rondom het jaar 1720. Een tijd die net als de huidige in het teken stond van veel grote veranderingen en waarin, net als nu, gezocht werd naar nieuwe wegen.

• Kunnen we Luther terugvinden in de cellosuites van Bach?
  • Hoe zijn de cellosuites ontstaan?
  • Vielen ze in de smaak bij de keurvorst, Leopold von Köthen?

Een voorstelling over de zoektocht naar de harmonie der sferen, experimenteren met 4 of 5 snaren en de ongebruikelijke keuze van de cello als solo instrument.

Duur:  60 minuten.

Meer informatie over ons project vindt u op https://theatervandeheelheid.nl/decellosuites/

Thomas de Bres

Thomas de Bres (1973) studeerde in 1995 af aan de toneelacademie Maastricht als uitvoerend toneelkunstenaar. Hij speelde in meer dan 60 theater producties, van klassiek tot modern repertoire bij heel diverse gezelschappen zoals: De Paardenkathedraal Utrecht, Adelheid | Female Economy, ITA en Oostpool. Ook doceerde en regisseerde hij basisschoolkinderen in Amsterdam ZuidOost. Hij vertolkte de rol van verteller in Peer Gynt samen met het Nederlands Philharmonisch orkest in het Concertgebouw en regisseerde het jubileum concert van Het Leerorkest in Amsterdam ZuidOost. Momenteel speelt hij de rol van Beethoven in Beethoven Lost in Silence van Esther Apituley.
Afgelopen jaren werkte de Bres samen met heel verschillende gemeenschappen, waaronder het primair onderwijs, geloof, zorg, LGBTQI+ community en defensie. In 2020 richtte hij Theater van de Heelheid op.

Joris van Haaften

Joris van Haaften studeerde bouwkunde in Delft en vervolgens cello in Amsterdam en Tilburg bij Nadia David en Michel Dispa. Sindsdien werkt hij als stedenbouwkundige en treedt op als cellist, op moderne cello en op barokcello. Ook bespeelt hij een originele vijfsnarige violoncello piccolo, gebouwd rond 1700. Naast de liefde voor barokmuziek en in het bijzonder de muziek van Bach, is de interesse in vergeten repertoire, waarmee een bijzonder muzikaal verhaal verteld kan worden, een tweede  constante. Met het Eisler Trio, in de ongewone bezetting van sopraan, gitaar en cello, richt Joris zich op het interbellum waarbij de weinig uitgevoerde muziek van Hanns Eisler wordt geplaatst naast de vaak kleurrijke muziek van tijdgenoten uit Europa en uit (Latijns-)Amerika. De twee cd’s van het trio werden lovend ontvangen. Joris voert graag werk uit van Nederlandse componisten zoals Henriette Bosmans, Carl Oberstadt, Lex van Delden, Theo Loevendie en Daan Manneke. Hij volgde masterclasses bij onder anderen György Kurtág, Colin Carr, Pieter Wispelwey en Radu Aldulescu. Hij maakte diverse radio- en cd-opnames en gaf vele concerten in binnen- en buitenland.

Bestel hier uw tickets voor de Bachweek