Bachweek | Koffiecantate voor de buurt

Van 19 maart 2022

Op zaterdagochtend opent het museum haar deuren voor de omwonende buren, om ze te trakteren op onder andere de koffiecantate van Bach, in een unieke en verrassende uitvoering van Linde Schinkel, de fenomenale IJslandse mezzosopraan Guja Sandholt, Diet Tilanus (viool), Nina Hitz (cello) en Elizabeth Fadel (accordeon). Met een kop koffie erbij uiteraard!

Linde Schinkel

Linde Schinkel richt zich in haar werk als klassiek zangeres op de oude muziek en oratorium. Daarnaast maakt zij beeldend muziektheater, waarbij zij zich toespitst op object- en poppentheater. Linde volgde de opleiding klassieke zang aan het Haags en Rotterdams Conservatorium. Haar masterdiploma behaalde ze bij Xenia Meijer aan de Fontys Hogeschool. Daarnaast volgde ze verschillende masterclasses en interpretatielessen bij onder andere Ton Koopman, Richard Egarr en Skip Sempé. Momenteel wordt ze gecoacht door Marjan Kuiper. Met haar warme en natuurlijke stemgeluid, een licht timbre en een goed volume, kan Linde zich goed uiten in verschillende kleuren en karakters. Ze gebruikt haar stem om verhalen te vertellen en streeft ernaar het gevoel van de muziek op genereuze en integere wijze met het publiek te delen.

Guja Sandholt

De IJslandse zangeres Guja Sandholt woont in Utrecht en Reykjavík en treedt regelmatig op in Nederland, IJsland en andere landen. Tot haar recente projecten behoren David Lang's The Little Match Girl Passion in IJsland; Beethovens Fidelio (Leonore) in IJsland en Estland in 2021 en Die Walküre (Rossweisse) op het Reykjavík Art Festival in 2022. Voordat ze naar Nederland verhuisde om bij Jón Þorsteinsson te studeren, studeerde ze aan de Guildhall School of Music and Drama in Londen en de Mozarteum University in Salzburg. In Nederland studeerde ze bij Charlotte Margiono en Jón Thorsteinsson. Guja, een ervaren ensemblezangeres, heeft een parttime baan bij het Omroepkoor.

Diet Tilanus

Diet Tilanus maakt sinds 2019 deel uit van Amsterdam Sinfonietta, een groep van bevlogen musici die met originele programmering en intiem kamermuziekspel hun publiek bereiken. Daarnaast heeft zij het Jacob Olie Trio (piano trio) en het Goldberg Trio (strijktrio) opgericht. Met onderscheiding studeerde ze af aan de Guildhall School of Music and Drama te Londen, in de klas van David Takeno. Daarvoor studeerde ze bij Ilya Grubert in Amsterdam, en maakte zij deel uit van de Academie van het Koninklijk Concertgebouworkest. Daar is zij sindsdien vaak te gast, evenals in het English en Mahler Chamber Orchestra. Tijdens haar studie maakte ze deel uit van het Ricciotti ensemble, een ensemble wat met verschillende muziekstijlen een zo breed mogelijk publiek wil bereiken door op de meest ongebruikelijke plekken te spelen, zoals tehuizen voor gehandicapten, gevangenissen, azielzoekerscentra en… op straat. Diet bespeelt een Goffredo Cappa uit 1690, haar genereus ter beschikking gesteld door het Nationaal Muziekintrumenten Fonds.

Nina Hitz

Nina Hitz woont in Nederland en studeerde cello aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Naast barokmuziek, legt ze zich ook toe op hedendaagse experimentele muziek, improvisatie en theatrale performances. Ze is/was lid van The Barton Workshop (NL), de performance groep Daswirdas (CH), Jargon (NL), The Pow Ensemble (NL) en Liana Flu Winks (NL).  In 2007 vormde ze haar eigen trio Uiuiui Koo, met zanger Cora Schmeiser en met Anne Wellmer (electronische muziek), waarbij verschillende muziekstijlen en bestaande en geimproviseerde muziek worden gecombineerd. Ze was te horen in theater-, muziek- en dansproducties zoals Four laptops van Coolhaven; La Voix Humaine en Hoe Mozart Casanova sloeg van Orkater, de theaterproductie God`s opinion enPelikan van Olivier Provily, Paramount en die Suche nach dem Kleid van het Scapino Ballet Rotterdam.

Elizabeth Fadel

Multi-instrumentalist en componist Elizabeth Fadel, geboren in 1985 in Curitiba (Brazilië), begon piano te studeren bij haar moeder en probeerde later andere instrumenten zoals gitaar, viool, melodica en klavecimbel. Een professionele carrière begon in 2005 nadat zij haar bachelor haalde in Muziektherapie en zich bij verschillende uitvoerende groepen aansloot als pianist, klavecinist en organist. Op 25-jarige leeftijd verhuisde Elizabeth naar Nederland om bachelor te worden in klavecimbel aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, en later pianolerares van de Braziliaanse muziekschool in Rotterdam. Elizabeth Fadel heeft lesgegeven, getourd en muziek opgenomen in Europa en Brazilië. Het samen spelen met muzikanten van over de hele wereld heeft haar meest voortreffelijke vaardigheid als muzikant versterkt : een vrije cross-over tussen de verschillende genres.

Fotoverantwoording
Middelste foto: Marco Borggreve

Reserveer hieronder als buurtbewoner (gratis)

Dit concert is gratis voor buurtgenoten! Aanmelden via formulier onderaan deze pagina met vermelding van uw postcode 1018. Overige bezoekers kunnen een ticket kopen.