Bachweek | Het slotconcert: Bach & Brahms (uitverkocht)

Van 20 maart 2022

Bach en Brahms, wie zou niet met deze twee op een eiland kunnen zitten. Een programma rond deze grootmeesters uitgevoerd door musici van het hoogste niveau: Guja Sandholt, mezzospraan, Martijn Willers, piano, Diet Tilanus, viool en Olivier Patey, klarinet.

Guja Sandholt

De IJslandse zangeres Guja Sandholt woont in Utrecht en Reykjavík en treedt regelmatig op in Nederland, IJsland en andere landen. Tot haar recente projecten behoren David Lang's The Little Match Girl Passion in IJsland; Beethovens Fidelio (Leonore) in IJsland en Estland in 2021 en Die Walküre (Rossweisse) op het Reykjavík Art Festival in 2022. Voordat ze naar Nederland verhuisde om bij Jón Þorsteinsson te studeren, studeerde ze aan de Guildhall School of Music and Drama in Londen en de Mozarteum University in Salzburg. In Nederland studeerde ze bij Charlotte Margiono en Jón Thorsteinsson. Guja, een ervaren ensemblezangeres, heeft een parttime baan bij het Omroepkoor.

Martijn Willers

Martijn Willers is een manusje-van-alles in klassieke muziekland. Hij speelt graag met zijn eigen ensembles en zijn vrienden uit het Concertgebouworkest, houdt enorm van solo piano repertoire, is correpetitor op het Conservatorium van Amsterdam en geniet van het coachen van de studenten. Ook geeft hij met veel plezier en bevlogenheid amateurs les. Hij is een groot liefhebber van de spontane buurtborrel in zijn woonplaats Bussum, en kijkt in zijn vrije tijd soms naar voetbal.

Diet Tilanus

Diet Tilanus maakt sinds 2019 deel uit van Amsterdam Sinfonietta, een groep van bevlogen musici die met originele programmering en intiem kamermuziekspel hun publiek bereiken. Daarnaast heeft zij het Jacob Olie Trio (piano trio) en het Goldberg Trio (strijktrio) opgericht. Met onderscheiding studeerde ze af aan de Guildhall School of Music and Drama te Londen, in de klas van David Takeno. Daarvoor studeerde ze bij Ilya Grubert in Amsterdam, en maakte zij deel uit van de Academie van het Koninklijk Concertgebouworkest. Daar is zij sindsdien vaak te gast, evenals in het English en Mahler Chamber Orchestra. Tijdens haar studie maakte ze deel uit van het Ricciotti ensemble, een ensemble wat met verschillende muziekstijlen een zo breed mogelijk publiek wil bereiken door op de meest ongebruikelijke plekken te spelen, zoals tehuizen voor gehandicapten, gevangenissen, azielzoekerscentra en… op straat. Diet bespeelt een Goffredo Cappa uit 1690, haar genereus ter beschikking gesteld door het Nationaal Muziekintrumenten Fonds.

Olivier Patey

Soloklarinettist Olivier Patey is geboren in het Franse Lille, studeerde aan de conservatoria van Lille en Rueil-Malmaison en vervolgde zijn opleiding bij Michel Arrignon aan het Conservatoire Supérieur de Paris. Nadat hij in 2005 afstudeerde met de hoogste onderscheiding nam hij nog twee jaar deel aan een 'perfectionnement'-opleiding aldaar. Olivier Patey speelde regelmatig bij de Opéra de Paris en bij het Orchestre Philharmonique de Radio-France. Hij was prijswinnaar van de Internationale Musikwettbewerb der ARD en de Carl Nielsen International Music Competition. Als solist werkte hij met onder meer het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, het Münchener Kammerorchester en het Praag Filharmonisch Orkest. Van 2005 tot 2013 speelde Olivier Patey bij het Mahler Chamber Orchestra in Berlijn, sinds 2009 als aanvoerder van de klarinetten. Ook was hij lid van het Lucerne Festival Orchestra en (van 2012 tot 2013) soloklarinettist van het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Sinds augustus 2013 maakt hij deel uit van het Concertgebouworkest.

Fotoverantwoording
Foto helemaal rechts: Bruno Bonansea