Concert Tami Krausz, traverso & Shuann Chai, fortepiano

Van 18 september 2022

In de canon ‘Kühl, nicht Lau’ – een woordgrapje op de naam van zijn vriend, fluitist Friedrich Kuhlau – heeft Beethoven zijn genegenheid voor Kuhlau in muziek uitgedrukt. Een prachtig programma met muziek van Beethoven, Schubert en Kuhlau

Programma:

L. van Beethoven – 3 delen uit Serenade, op. 41

F. Schubert – Introductie en variaties op “Trockne Blumen”, D.802

F. Kuhlau – Rondo: Allegro poco agitato in A-klein

Over het programma in de eigen woorden van Shuann:
De connectie tussen Beethoven en Kuhlau is een mooie, ze hebben maar een keer elkaar ontmoet bij een gezellig diner met andere collega-musici, daar samen improvisaties gedaan op de piano en Beethoven noemde zijn nieuwe vriend “Kühl, nicht lau”. Tussen Mozart en Beethoven was er toevallig ook maar één ontmoeting, toen Beethoven een ambitieus 16-jaar oud wonderkind was. Hij speelde voor Mozart en hoopte lessen van de meester te kunnen krijgen. Mozart vond hem indrukwekkend en had Beethoven als leerling geaccepteerd, maar helaas moest Beethoven met haast terug naar het ziekbed van zijn moeder, die stierf 6 weken later. Beethoven kwam terug naar Wenen, maar intussen was ook Mozart overleden. Deze drie componisten zijn alle uit andere steden gekomen – Salzburg, Copenhagen en Bonn – om van Wenen hun muzikale thuis te maken, èn de ‘Weense stijl’ te beïnvloeden!

Tickets te koop via de website van Museum Geelvinck