In opdracht van het Luther Museum vertaalt fotograaf Oxiea Villamonte (1995) de thematiek van de tentoonstelling over Katharina von Bora in een hedendaagse vorm. In de regentenkamers van het museum laat zij een serie van negen foto’s zien die gaan over de rol en positie van vrouwen in onze eigen tijd. De foto’s gaan over het zelfbeeld en de vele rollen die vrouwen anno nu proberen in zichzelf te verenigen en uit te stralen.
Oxiea Villamonte over haar werk en opdracht:
MOEDER. VROUW. ARBEIDER. MUZE.
“Ik heb negen foto’s gemaakt, geïnspireerd door Katharina von Bora. Wat mij heel erg inspireerde aan haar verhaal, is hoe ze gedurende haar leven telkens anders werd waargenomen en geportretteerd, uit eigenbelang. Ik vraag me af hoe ze zichzelf zou hebben geportretteerd. Zou zij de titel maagd, verleidster, ideale moeder, echtgenote, zakenvrouw, feministe of intellectueel hebben verkozen? Was ze één van deze dingen of allemaal? Geïnspireerd door deze verschillende namen die haar werden gegeven, maakte ik een serie van negen zelfportretten, waarin ik onderwerpen koos die zowel betrekking hebben op Katharina als op onze huidige tijd en mijn eigen leven.
Voordat ik aan deze fotoserie begon, kende ik Katharina’s verhaal niet. Katharina werd een vrouw zoals andere vrouwen die ik beter wilde leren kennen. Iemand zoals mijn eigen moeder, die mij als alleenstaande ouder opvoedde en zich daardoor niet op haar eigen carrière kon concentreren. Ik denk aan al die vrouwelijke kunstenaars die niet in de kunstgeschiedenisboeken voorkomen.