Ksenia Kouzmenko, fortepiano “La Présence Lointaine”

Luther Museum Amsterdam, Nieuwe Keizersgracht 570
From 4 September 2022
16:45 - 18:00

“La présence lointaine” is gegroeid uit mijn eerste Érard-project, “Ranges of Érard”. De Spaans-Zuid-Amerikaanse lijn gepresenteerd door de kleurrijke stukken van de Falla, Cervantes en Debussy (“La puerta del vino”) heeft hier zijn vervolg gekregen. Op het programma staat boeiende temperamentvolle muziek van Catalaanse, Franse, Argentijnse en Cubaanse componisten: Mompou, de Séverac, Debussy, Albéniz, Ginastera, Guiastavino, Cervantes en Lecuona.

Programma “La présence lointaine”

Federico Mompou (1893 – 1987) Canço i dansa no. 3 (1926) – Modéré- Sardana – temps de marche

Claude Debussy (1862 – 1918)    “Lindaraja” (1901)

Déodat de Séverac (1872 – 1921) “Les muletiers devant le Christ de Llivia” (1911)

Isaak Albéniz (1860 – 1909) uit “Iberia”, boek 1 (1906):  – “Evocación” – “El Puerto”

PAUZE

Carlos Guastavino (1912 – 2000) “Bailecito” (1940)   “El chico que vino del sur” (1955)

Alberto Ginastera (1916 – 1983) “Danzas argentinas” (1937)     – “Danza del viejo boyero”    – “Danza de la moza donoza”

Ignacio Cervantes (1847 – 1905) “Danzas cubanas” – “Soledad” (1857)- “Adios a Cuba” (1876)- “Siempre sí” (1878)- “El velorio”   – “No me toques”- “Ilusiones perdidas”- “No bailes más

Ksenia Kouzmenko wordt internationaal geroemd voor haar gevoelige en technisch indrukwekkende pianospel en is zeer geliefd als kamermuziekpartner. Ksenia Kouzmenko werd geboren in Minsk, Belarus, als dochter van een pianistenechtpaar. Ze begon haar piano-opleiding bij Vladimir Zaretski en Grigory Scherschewski aan het Nationaal Muziekcollege van Belarus. Op twaalfjarige leeftijd debuteerde ze als soliste met orkest. Ze studeerde af met onderscheiding aan de Nationale Muziekakademie van Belarus bij Igor Olovnikov. Daarna studeerde ze bij Naum Grubert aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Ze volgde vele masterclasses bij o.a. Abbey Simon, György Sándor, Vazha Chachava, Lazar Berman, György Kurtág, Earl Wild, Charles Rosen, Karl-Heinz Kammerling, Ivan Moravec en naam deel aan Bach-interpretatiecursussen bij professor Walter Blankenheim. In 1997 werd ze uitgenodigd om als fellow-student deel te nemen aan het Zomerfestival in Tanglewood (V.S.).Ksenia Kouzmenko speelde met het Nationaal Symfonieorkest van Belarus, het Zeeuws Orkest, het Brabants Orkest, het Collegium Instrumentale Brugense, het Valeriusensemble en het Nederlands Blazersensemble. Ze soleerde in het Kurtágproject van het Koninklijk Conservatorium onder leiding van Reinbert de Leeuw. Op aanbeveling van György Kurtág zelf speelde ze zijn “…quasi una fantasia…” met het Orchestra della Svizzerra italiana, onder de directie van Olivier Cuendet, tijdens het Luganofestival in Zwitserland. Ksenia maakte opnames voor de Nationale Omroep van Belarus, de Nederlandse televisie, de BRT, Classic FM, de Concertzender en is regelmatig te beluisteren op Radio 4 en Brava.Ze treedt op in Nederland, België, Duitsland, Zwitserland, Engeland, Spanje, Italië, Rusland, Slovenië, Griekenland. Sinds 1999 geeft ze les aan het Koninklijk Conservatorium en de School voor Jong Talent in Den Haag.Ksenia Kouzmenko speelt soloconcerten en kamermuziek in alle mogelijke bezettingen. In ruim 30 jaar heeft ze een enorm rijk repertoire opgebouwd, van Bach tot Kurtág. Ze zoekt continu naar nieuwe composities en maakt graag ongewone, inspirerende programma’s. Zo zijn er een aantal projecten ontstaan met Tsjechische muziek, met o.a. wereldpremières van een aantal stukken uit de XXste eeuw. Ook heeft ze zich verdiept in het bespelen van de XIXde-eeuwse Érard-vleugel met zijn bijzondere klankeigenschappen.In 2013 bracht ze samen met violiste Lisa Jacobs de CD “Poème” uit bij Challenge Records, met werk van Franck en Ysaÿe. De CD “Whispering Leaves” met celliste Lucie Štěpánová kwam uit in 2018, bij Cobra Records. Op deze CD staat Tsjechische muziek voor cello en piano van Janáček, Páleníček (wereldpremière) en Martinů. In 2018 kwam ook haar solo-CD “Ranges of Érard” uit, bij Zefir Records. Deze CD werd opgenomen in Middelburg op een Grand Érard (London, 1863). In 2019 en 2020 zijn nog twee solo-CD’s bij Cobra Records verschenen, “Fenêtre sur le jardin” en “Vánoce”, met pianomuziek van Tsjechische componisten: Suk, Janáček, Martinů, Novák en de wereldpremières op CD van werk van Kvapil, Křička en Kabeláč. 


Tickets te koop via de website van Museum Geelvinck

Tickets
Popup Lorem Ipsum

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.

Call to action