Lutherse vrouwen op de kansel

Von 11 Juni 2022 zu 11 September 2022

Mogen vrouwen op de kansel staan? Honderd jaar geleden besloot de evangelisch-lutherse synode dat het reglement ook vrouwen toeliet tot het predikantschap. De lutherse kerk, een van oorsprong getolereerde minderheid, werd daarmee na de doopsgezinden en de remonstranten de derde kerk in Nederland waar vrouwen op de kansel konden staan, én de eerste lutherse kerk wereldwijd.

Recent archiefonderzoek van gastcurator prof. dr. Sabine Hiebsch, bijzonder hoogleraar Lutherana aan de Theologische Universiteit Kampen | Utrecht, leidde tot verrassende nieuwe inzichten.

Het Luther Museum vertelt dit unieke stuk Nederlandse lutherse geschiedenis aan de hand van grotendeels niet eerder getoonde objecten en documenten uit verschillende archieven, collecties en lutherse gemeenten.

Deze tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt dankzij steun van de Stichting Luthers Diakonessenhuis Fonds en de heer dr. H. van der Meer.

Bestel hier uw online ticket voor het museum