Bachweek | Concert in Dr. Sarphatihuis

Amsta - Dr. Sarphatihuis
Von 15 März 2022

Het Luther museum nodigt het Sarphatihuis, een verpleeghuis om de hoek van het museum, uit voor een programma rond Bach, met de Chaconne van Bach, een Hommage à Bach van Kurtag en twee trio’s van Dvorak, uitgevoerd door Diet Tilanus, Nina de Waal en Judith Wijzenbeek.

Diet Tilanus

Diet Tilanus maakt sinds 2019 deel uit van Amsterdam Sinfonietta, een groep van bevlogen musici die met originele programmering en intiem kamermuziekspel hun publiek bereiken. Daarnaast heeft zij het Jacob Olie Trio (piano trio) en het Goldberg Trio (strijktrio) opgericht. Met onderscheiding studeerde ze af aan de Guildhall School of Music and Drama te Londen, in de klas van David Takeno. Daarvoor studeerde ze bij Ilya Grubert in Amsterdam, en maakte zij deel uit van de Academie van het Koninklijk Concertgebouworkest. Daar is zij sindsdien vaak te gast, evenals in het English en Mahler Chamber Orchestra. Tijdens haar studie maakte ze deel uit van het Ricciotti ensemble, een ensemble wat met verschillende muziekstijlen een zo breed mogelijk publiek wil bereiken door op de meest ongebruikelijke plekken te spelen, zoals tehuizen voor gehandicapten, gevangenissen, azielzoekerscentra en… op straat. Diet bespeelt een Goffredo Cappa uit 1690, haar genereus ter beschikking gesteld door het Nationaal Muziekintrumenten Fonds.

Nina de Waal

Nina de Waal werd in 1979 geboren in Amsterdam. Ze studeerde aan de conservatoria van Amsterdam en Sint-Petersburg bij Valentin Zhuk, Antonina Kazarina en Alla Kim. Nina de Waal maakte deel uit van het Valerius Ensemble (Enschede). Ook was zij eerste violiste in het Orkest van het Oosten. Verder speelde ze als remplaçant in onder andere het Rotterdams Philharmonisch Orkest, Nederlands Philharmonisch Orkest, Nederlands Kamerorkest, Amsterdam Sinfonietta en het Residentie Orkest. In 2004 was zij plaatsvervangend concertmeester van het orkest van het Schleswig Holstein Musik Festival. Vanaf september 2009 maakte Nina de Waal deel uit van de tweede violen van de Radio Kamer Filharmonie. In augustus 2013 trad zij in dienst bij het Radio Filharmonisch Orkest. Met Anne-Marie Volten vormt zij tevens het vioolduo WAVE. In haar vrije tijd beoefent zij flamencodans en –gitaar. Zij leest, tekent en mag graag Sinterklaassurprises maken. Als vrijwilliger zet zij zich in voor Vluchtelingenwerk Amsterdam

Judith Wijzenbeek

Nadat zij haar studie 'cum Laude' afrondde aan het Conservatorium van Amsterdam, waar zij studeerde bij Marjolein Dispa en Nobuko Imai, vervolgde Judith haar studie bij Tabea Zimmermann aan de Hochschule für Musik in Berlijn.Sinds het afronden van haar studie heeft Judith zich ontwikkeld tot een veelzijdig musicus. Zij voelt zich thuis op het podium als soliste, als kamermusicus, als orkestmusicus en het geven van masterclasses als docente. Ze is een veelgevraagd kamermusicus in verschillende formaties met internationaal vermaarde collega's zoals: Phillipp Graffin, Nobuko Imai, Gary Hoffman, Hannes Minnaar, Dominic Seldis en Maria Milstein. Judith treedt veelvuldig op in binnen- en buitenland en is een graag geziene  gast op verschillende festivals zoals het Grachtenfestival, Internationaal Kamermuziek Festival Utrecht, Wonderfeel en Kamermuziekfestival Hoorn.Judith speelt regelmatig als gastaanvoerder bij orkesten als Philharmonie Zuid Nederland, het Gelders Orkest en het Residentie Orkest. Sinds het afronden van de Academie van het Koninklijk Concertgebouworkest speelt zij regelmatig bij het Koninklijk Concertgebouworkest en het Rotterdams Philharmonisch Orkest waarmee zij tourde door Europa, Azië en Zuid Amerika. Naast het werken met deze gerenomeerde orkesten maakt zij ook deel uit van nieuwe en spannende formaties zoals Ludwig o.l.v. Barbara Hannigan en Pynarello. Ook is zij betrokken bij het tweejaarlijkse Amsterdam Viola Festival, georganiseerd door de altviool vakgroep van het Conservatorium van Amsterdam waar zij masterclasses en concerten verzorgt.

Fotoverantwoording
Foto midden: Alexander van den Tol