Slavery Times: Gerda Havertong & Ronald Snijders

Von 16 Juli 2023

In de maand van Keti Koti 2023 en In het jaar dat 150 jaar Afschaffing van de Slavernij wordt herdacht, laten Gerda en Ronald de weerklank van de slavernij horen in verhalen, liederen en kinderliedjes. Zij worden begeleid door slagwerker en trompettist Walther Muringen en pianiste Elizabeth Fadel.

1 juli, Keti Koti, markeert traditioneel de herinnering aan de afschaffing van de slavernij in Suriname met tal van feestelijkheden. Keti Koti 2023 heeft een extra aspect: de viering van de feitelijke afschaffing van de slavernij in 1873, nu 150 jaar geleden, waar keti koti, de ketenen verbroken werden. Museum Geelvinck en het Luther Museum verheugen zich op het optreden van de befaamde actrice Gerda Lenten-Havertong (winnares van de Black Achievement Oeuvre Award 2021) en de beroemde Surinaamse fluitist Ronald Snijders (winnaar van de Boy Edgar Jazz Prijs 2022). Beiden zijn in Paramaribo geboren en zijn opgegroeid in een cultureel en muzikaal inspirerende omgeving. Beiden zijn ook dragers van de veelkleurige muziek- en verhalen tradities die Suriname rijk is. Dat veel van die verhalen, liederen en ook kinderliedjes hun achtergrond in de slavernij hebben, zullen zij op 16 juli ten gehore brengen.

De Afro-Surinaamse liedcultuur is geworteld in een ver verleden, waar allerlei herinneringen, waaronder het slavernijverleden, maar ook de Afrikaanse wortels, in doorklinken. Daarbij is het ook opmerkelijk hoezeer dit nog een rol speelt in de Surinaamse diaspora en ook jonge, populaire musici, rappers en zangers als Typhoon in hun muziek hier expliciet aan refereren.

Samenwerking van Museum Geelvinck met Gerda Havertong & Ronald Snijders

Museum Geelvinck werkt al vele jaren samen met Gerda Havertong en Ronald Snijders. In 2013 werd de formele (maar nog niet de feitelijke) afschaffing van de slavernij in 1863 herdacht en organiseerde Museum Geelvinck een baanbrekende tentoonstelling ‘Swart op de Gracht’ over het slavernijverleden van de Grachtengordel. Bij de opening bracht Gerda een indrukwekkend lied ten gehore. In de muzikale videoproductie ‘Beethoven is Black’ uit 2021, waarin de onderrepresentatie van musici van kleur werd geadresseerd, hebben Gerda en Ronald een belangrijke bijdrage geleverd.

Deze Keti Koti avond in het Luther Museum wordt georganiseerd in samenwerking met Museum Geelvinck en met steun van het Prins Bernhard Cultuurfonds.

Meer informatie en tickets via de website van Museum Geelvinck