Concert Irene Maessen (sopraan), Reinild Mees (fortepiano) & Bea Goethart (presentatie): Clair Obscur

Von 2 Oktober 2022

Zangeres Irene Maessen en pianiste Reinild Mees brengen in het seizoen 2022/2023 een nieuw programma rondom de twee revolutionaire Franse dichters Arthur Rimbaud en Paul Verlaine.

Irene bezocht een paar jaar geleden in een dorpje in Noord Frankrijk het Verlaine museum. Dat was een en al obscuriteit, gehuisvest in een oud cafeetje waar hij vaak zat te drinken en verliefd was op een mooie boerenjongen. Allemaal heel triest en duister. Terwijl het Rimbaud museum op een steenworp afstand (in Charleville) een grote toeristische trekpleister bleek te zijn! Toen werd het idee geboren om de tegenstellingen tussen Rimbaud en Verlaine samen te brengen in een liedrecital  ‘Clair Obscur’.

De sombere Verlaine was getrouwd en 10 jaar ouder dan de mooie jonge dichter Rimbaud, een onverschrokken levensgenieter. Hun heftige liefdesrelatie was er een van aantrekken en afstoten. Kortstondig en gepassioneerd was de verhouding tussen de twee kunstenaars. Ze waren elkaars tegenpool, maar ze leken tot elkaar veroordeeld door hun enorme talent voor de dichtkunst. Zo verzorgde Verlaine de publicatie van  Rimbaud’s gedichtencyclus Les Illuminations. Maar na een heftige ruzie in Brussel schoot de tot wanhoop gedreven Verlaine Rimbaud neer en kwam hij in de gevangenis van Mons terecht voor 3 jaar. Daar schreef hij het aangrijpende gedicht Prison, dat later door Gabriel Fauré en Reynaldo Hahn op muziek werd gezet. Ook veel andere Franse en Nederlandse componisten uit de 19e en 20e eeuw lieten zich inspireren door hun gedichten.

De liederen en chansons worden toegelicht met anekdotes. De presentatie is in handen van Bea Goethart.

Kaartverkoop via website van Museum Geelvinck