Luther en Bach zijn twee personen die de wereld bepalend beïnvloed hebben. Maarten Luther als hervormer van kerk met het schrijven van zijn stellingen tegen de aflaat, Johann Sebastian Bach als componist van muziek op een tot nu toe ongeëvenaard niveau. Wat veel minder mensen weten is dat J.S. Bach niet te denken valt zonder Luther. Bach werd door Luther in denken en componeren ingrijpend beïnvloed. Er is een beperkt aantal kaarten per concert, dus wees er snel bij!
€ 15 per concert
€ 50 voor een passe-partout (exclusief het woensdagmiddag educatieconcert)
De passe-partout is in beperkte oplage!
Educatieconcert 10 april
€ 10 per kind
€ 5 per begeleider
Artistieke leiding: Diet Tilanus
Maandag 8 april: Bach & Luther
20:00 uur
Lydia Vroegindewij’s proefschrift had de titel: ‘Troost bij Luther en Bach’. Zij was de uitgelezen persoon om ons te vertellen over de connectie tussen Luther en Bach. Samen met sopraan Paula Bär-Giese, openden zij het festival met een toneelstuk waar geheel op wetenschappelijke basis werd verteld hoe de cantates van Bach gebaseerd zijn op de teksten van Luther. De zaal was gevuld met kenners van dit repertoire en ze zongen alles mee, maar zeiden ook veel geleerd te hebben!
Dinsdag 9 april - op bezoek bij de buren (Dr. Sarphatihuis)
Örs Köszeghy & Diet Tilanus gaven een concert voor de bewoners van het Sarphatihuis. Dit huis voor ouderen is erg groot en heeft een prachtige hal waarin de bewoners en hun begeleiders werden gefêteerd op een programma van Bach, Biber en Bartok. Bewoners waren ontroerd en vertelden over hun eigen muzikale geschiedenis in hun reacties.
Woensdag 10 april: Sara's Mysteries (voor kinderen en volwassenen van 6+)
15:00 uur
Op woensdag verwelkomden we twee maal een grote groep kinderen, ‘s ochtends van de Boekmanschool en ‘s middags toegankelijk voor publiek, om samen met Sara de Monchy, bekend van Sara’s mysteries, te onderzoeken of de Goldberg Variaties een slaapliedje zijn, zoals zo vaak gezegd en beschreven wordt. Met de kinderen luisterde Sara naar Anne-Bartje Fontein, Örs Köszeghy en Diet Tilanus, die een strijktrio versie vertolkten van de Goldberg variaties om vervolgens te stemmen over wat voor soort gevoel die variaties opwekten. Met onder andere hulp van een telefoontje aan de wereldberoemde dirigent en Bach-kenner, Ton Koopman, ontdekten de kinderen hoe het waarschijnlijk echt zat…
Donderdag 11 april: Goldberg horizontaal
20:00 uur
Het publiek werd uitgenodigd om in horizontale positie van de Goldberg Variaties te genieten. De Kerkzaal leek misschien heel even weer op de slaapzaal die het Luther museum was toen het nog als oude mannen en vrouwenhuis gold voor de Lutherse gemeenschap. Laurens de Man, winnaar van de Nederlandse Muziekprijs, vertolkte het werk op zeer poëtische wijze, maar zoals al eerder ontdekt, zijn de Goldberg Variaties zeker geen slaapliedje!
Vrijdag 12 april: Bach en Zonen
19:00 uur inleiding Govert Jan Bach
20:00 uur concert
Nieuw Vocaal Amsterdam is een ongelofelijk talentvol Jeugdkoor. Ze brachten een programma rond Bach en zijn kinderen. Een uitverkochte zaal luisterde naar hun prachtige stemmen in onder andere ‘Jesu meine Freunde’ en ook naar text-fragmenten die Bach zelf schreef met betrekking tot zijn familie leven. Dit alles werd ingeleid door Govert-Jan Bach, een andere Bach kenner die veel over Bach en ook over Luther heeft geschreven.
Zaterdag 13 april: Dreams & Prayers
17:00 uur
Olivier Patey, solo klarinettist van het Koninklijk Concertgebouworkest speelde samen met Jae-won Lee, Diet Tilanus, Frederik Boits & Örs Köszeghy het Klarinetkwintet van Oswaldo Golijov. Het stuk is in zekere zin één groot gebed, maar wel met Klezmer dansen, volksmuziek, invloeden van Stravinsky en Latijns-Amerikaanse muziek erdoorheen. Maar het gevoel van gebed overheerst, waardoor het prachtig paste bij de Secular Suite van Dubugnon. Negen delen van Bach’s muziek die Dubugnon tot een kwartet heeft gesmeed. Die delen samen beschrijven de natuur, een dag, maar ook een gebed. Het publiek was enorm enthousiast.
Zondag 14 april: Bach Battle
12:00 uur
De kerkzaal was omgevormd tot een café, omdat Bach’s cantate ‘Phoebus&Pan’ (BWV 201) destijds ook voor het eerst werd uitgevoerd in een café.
Linde Schinkel, Guja Sandholt, Nina Hitz, Elizabeth Fadel & Diet Tilanus speelden een verkorte, geënsceneerde moderne versie van deze cantate, die zich steeds meer richtte op de vraag, is er een onderscheid te maken tussen ´hoge en lage kunst’. Dit dilemma bespraken we met het publiek, door ze jury te maken van deze zangwedstrijd en ze te vragen waar hun muzikale voorkeuren naar uitgingen. Er was een mooie wisselwerking, het publiek deelde hun ervaringen en daarop reageerde de musici door uit hun ´live muziek-jukebox’ een voorbeeld te spelen. Er was publiek van erg jong (5 jaar) tot best oud en het publiek stemde uiteindelijk op haar favoriete gespeelde nummer: Formidable van Stromae (!) wat in een bewerking was gespeeld.
COMBILT
De Bachweek 2024 is in het Luther Museum in Amsterdam. Daar is een kerkzaal, maar het is in het museum.
De Bachweek 2024 wordt in het Luther Museum gehouden. Nieuwe Keizersgracht 570 in Amsterdam.
Deze editie van de Bachweek 2024 in het Luther Museum is zeer interactief, op maandag bij Bach & Luther kan je meezingen, op woensdag lossen we samen mysteries op en op vrijdag worden we omgeven door de muziek van Bach. Zondag bepaalt het publiek voor een gedeelte wat er gaat klinken.
Je hoeft dus niet stil te zitten en te luisteren tijdens de Bachweek in het Luther Museum Amsterdam!