Adventsconcert Charlotte Stoppelenburg & Jeroen Sarphati

Luther Museum Amsterdam, Nieuwe Keizersgracht 570
Von 18 Dezember 2022
16:45 - 18:00

Een divers kerstprogramma van Charlotte Stoppelenburg (alt/mezzo) en Jeroen Sarphati (piano)

Programma

G.F. Händel   (1685-1759)         O thou that tellest (Messiah)

O Respighi    (1879-1936)         O car dolce mio figlio (Lauda per nativitá del Signor)

Max Bruch   (1881-1919)          Weihnachtshymne (Gruss an die heilige Nacht

Gustav Holst  (1874-1934)       Varuna

                                                      Stormclouds

                                                      Faith (Uit: Vedic Hymns)

Jan Den Boer  (1932-2019)      Die rote Figur

W. Stoppelenburg ( 1943)         Nu zijt wellekome (trad. arr. W.S.)

                                                       Klein, klein Jezuken (uit Valasus)

                                                       In de donkere dagen van kersttijd (J.H. Leopold)

                       Pauze

 

E. Grieg   (1843-1907)           Kerstwiegenlied EG. 155 

Joaquín Nin  (1879-1949)     Noëls espagnols nr 1- 10

Peter Lunow   (1952)             Love me and lift your mask (Dylan Thomas)

                                                    This side of the truth (Dylan Thomas)

                                                    Stars, songs and faces (C. Sandburg)

Stille Nacht  (trad.)                 Met publiek

 

Programmatoelichting
(door Charlotte Stoppelenburg verwoord)

Voor u ligt een divers kerstprogramma, met als aftrap de enthousiasmerende alt-aria O thou that tellest good tidings to Zion uit Händels Messiah. Het magistrale oratorium heeft in de Angelsaksische landen dezelfde status als de Matthäus Passion hier en Charlotte heeft het onder andere in het ‘Chicago Symphony Center’ uitgevoerd.

De Italiaan Respighi neemt in dit programma het stokje over. Zijn kerstoratorium Lauda per nativitá del Signor is eigenlijk een muzikale, ‘levende kerststal’, met zingende engelen en herders, pastoraal georkestreerd met veel houtblazers. Maria, de mezzo, bezingt in deze aria de schoonheid van het hulpeloze Christuskind, dat in een armoede in een stal ter wereld moest komen.

Om een beetje in deze weelderige kerstsfeer te blijven, gaan we naar de Duitse componist Max Bruch, van wie Respighi een leerling was en wiens eerste vioolconcert als zijn meesterwerk wordt beschouwd. Gruss an die heilige Nacht komt tegemoet aan dat typische (Zuid-) Duitse, romantische kerstgevoel; prachtig overrijp zoet en extatisch devoot. Iets heel anders zijn dan de liederen van Gustav Holst, een Engelsman, bekend van de orkestsuite de Planets. Om een meer persoonlijke stijl te ontwikkelen, vrij van Wagners invloed en meer gericht op het typisch Engelse, ontwikkelde hij een interesse in de Rig Veda (India was immers een kolonie van Engeland). Hij verdiepte zich in het Sanskriet en vertaalde de Hindu-teksten zelf. De Vedic Hymns ontstonden. Hoezo dan de verbintenis met Kerst? Holst heeft in zijn Vedic Hymns een belangrijke plaats voor Varuna, God van de oneindige vergiffenis. Binnen de Vedische leer is deze God, samen met Indra, Koning van de Goden, de belangrijkste.

In Stormclouds wordt het gevecht beschreven met de demonen die de zon verduisteren, waarbij de Maruts het moeten opnemen voor de devoten om het licht weer te kunnen doen terugkeren. Faith is een ontroerend gebed ten gunste van de onvoorwaardelijke overgave aan het geloof.

Komen we bij twee componisten van Nederlandse bodem. Jan den Boer, in 2019 overleden, was eigenlijk piloot. Hij componeerde Die Rote Figur, een stuk over een abstracte figuur, die zoekend naar hogere sferen een innerlijke vrijheid opeist om tot zijn authentieke kern te komen. Van de ander wordt loslaten en vergiffenis gevraagd en van de figuur zelf een indringende eenzaamheid. De Boer maakte er ook tekeningen bij, waarin die eenzame, ongedefinieerde figuur steeds opduikt in verschillende settingen.

Wim Stoppelenburg, componist, pianist en voorheen dirigent, tevens vader van Charlotte, heeft behalve gecomponeerd ook gearrangeerd. Nu zijt wellekome en Klein, klein Jezuken zijn bewerkingen van Oudnederlandse kerstliederen. Klein Jezuken is onderdeel van zijn Nederlandse Ceremony of Carols, genaamd Valasus, voor koor en harp. In de donkere dagen van kersttijd is een eigen compositie op een prachtig gedicht van Leopold. Misschien leuk om te weten dat dit lied in onze huiselijke kring de ‘echte’ aftrap van Kerstmis is.

Met een kerstlied van Grieg openen we na de pauze, om door te gaan in een wat lichtere sfeer. De Cubaanse pianist en componist Joaquín Nin was vooral bekend als componist en arrangeur van populaire Spaanse volksmuziek, waaronder ook kerstliederen: de Noëls espagnols. Beschouwingen over liefde, waarheid, afscheid en opnieuw tot leven komen zijn ook in Peter Lunows liederen te vinden, maar dan meer in algemene zin en op teksten van Dylan Thomas en Carl Sandburg.  Ze zijn zeker kerst-waardig.

Stille Nacht behoeft geen introductie, zingt u mee?


Ticketverkoop via de website van Museum Geelvinck

Tickets
Popup Lorem Ipsum

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.

Call to action